Home » » Laman web zakat palsu, cam ni pun ada

Laman web zakat palsu, cam ni pun ada

Sebuah laman web menimbulkan kecurigaan apabila dikesan mengutip zakat tanpa memaparkan maklumat lengkap mengenai organisasi berkenaan termasuk pentadbirnya.

Ketua Menteri, Datuk Idris Haron, berkata aktiviti laman web berkenaan dikesan Pusat Zakat Melaka (PZM), baru-baru ini.
Katanya, siasatan awal mendapati laman web berkenaan sudah mengutip zakat kira-kira RM2.4 juta daripada orang ramai.


"Kita mengenal pasti satu kumpulan yang mengutip zakat melalui laman web secara terbuka. Apabila pegawai kita melayarinya, didapati ada pihak yang sudah membuat pembayaran zakat. Peliknya pada laman web ini, ia tidak meletakkan nama sesiapa pun bertanggungjawab di belakangnya.

"Umpamanya Ahli Lembaga Pengarah, pemilik atau pengusahanya. Tidak disebut langsung tapi ada juga yang sudah membayarnya," katanya kepada media selepas menerima zakat perniagaan berjumlah RM1.592 juta daripada Tenaga Nasional Berhad (TNB), Maybank Islamic Berhad (MIB) dan Selia Selenggara Selatan Sdn Bhd (Selia Selenggara) di pejabatnya di Seri Negeri di sini, semalam.

TNB menyerahkan zakat sebanyak RM892,005.26 manakala MIB (RM500,000) dan Selia Selenggara (RM200,000).

Tiada rakyat Melaka terbabit
Mengulas lanjut, Idris yang juga Pengerusi PZM berkata, setakat ini siasatan mendapati tiada rakyat negeri ini yang membayar zakat menerusi laman web berkenaan.

Beliau juga mengesahkan laman web berkenaan tidak beroperasi di negeri ini, sebaliknya menggunakan alamat di Selangor.

"Nampaknya mereka lagi terkehadapan kerana pembayar boleh membayar zakat melalui laman web. Maknanya ia sesuatu yang mereka (pengendali laman web terbabit) yakin tidak akan dipersoalkan oleh pembayar zakat," katanya.

Idris berharap rakyat negeri ini akan terus membayar zakat kepada PZM bagi mengelak sebarang perkara tidak diingini susulan kewujudan laman web mencurigakan seperti itu


Terima kasih kerana membaca Laman web zakat palsu, cam ni pun ada. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



0 Komen:

Catat Ulasan