Home » , , , » Cara sekat iklan adsense untuk perbaikki CTR

Cara sekat iklan adsense untuk perbaikki CTR

Akaun adsense kita ni macam-macam boleh buat. Edit warna, saiz tulisan, nak pilih ads imej/tulisan jer, kira banyak benda kita boleh customize mengikut keadaan blog kita. Ini ada supaya cara kita iklan yang di tunjukkan kat blog kita sesuai dengan setting blog kita. Ini boleh meningkat pendapatan buat duit melalui adsense kita secara tak langsung. Mahu tak mahu kena le belajar kalau nak tahu semuanya - saya pun sama gak, masih berguru bab-bab adsense ni. Cuma apa yang saya tahu, saya akan kongsikan kepada visitor blog saya ni. Biasanya saya akan cuba dulu apa-apa kaedah, bila saya boleh boleh, kemungkinan orang lain pun boleh buat jugak la, takde pening-pening nak cari melilau kat internet nih pasal tip buat duit adsense ni.


Cara Sekat Iklan Adsense Yang Tak Dikehendaki


Kadang-kadang, kita tulis pasal " buat duit online " ( misalnya ), iklan yang keluar tak berkaitan dengan apa yang kita tulis. Jadi kebarangkalian nak dapat klik tu kurang sebab visitor yang masuk melalui enjin carian nak tahu maklumat lanjut mengenai tajuk yang kita tulis. Katalah tajuk ' buat duit online ', mungkin selepas habis baca post kita, visitor akan klik iklan adsense berkenaan ' buat duit online ' tu. Jadi kat sini kita boleh dapat pendapatan dari google adsense. Cuba bayangkan, kalau iklan yang keluar tak berkaitan dengan post kita, iklan pasal mencari kerja ( contohnya yang keluar ). Kebarangkalin visitor untuk klik iklan adsense kurang - ini situasi yang cuba saya bincangkan sekarang - cara sekat iklan adsense untuk perbaikki CTR.

Jadi, macam mana nak sekat iklan adsense yang tak berkaitan keluar kat blog kita ?

1. Cari url iklan adsense ( saya bagi contoh iklan text sahaja )

Iklan text akan di sertakan sekali dengan ad's url. Url ni yang kita cari - adurl. Saya ambil satu contoh iklan adsense kat blog saya yang saya nak sekat. Saya copy url keseluarahan iklan seperti di bawah:

buat duit google adsense
Copy link yang di tunjukkan. Keseluruahn link yang di copy adalah seperti di bawah

http://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=CcAsXakt5U8_sIsSougS8-oG4BuDSydYFqLqCzZYBr-qivcABEAEgkObzBFCNkI3EBGDL8_-EjBegAZCenM8DyAEBqAMByAPDBKoEc0_QG7gmkM8Y_M6SdKRp-WBKU_24TMi28AyNBejR-XncGlP-MWeNv84CvH21iacqCW1-YgIX2T0iLrw-J0rPdzDfLYypByUugkGHJDKw7uWtsZ7oZiXJ-9j4BFMY9DsUgcFlazmexn_r89v3kf9c1m87EXmIBgGAB9jh4zA&num=1&cid=5GhSmfi-hUk73gwIOdGEDiUk&sig=AOD64_177MMY_csTRYsxUJOtu_18V0dvlg&client=ca-pub-3233145948839720&adurl=http://go.ufxmarkets.com/ReDir.aspx%3FTLID%3D25366%26utm_source%3Dgoogle%26utm_medium%3Dcontent%26utm_term%3Dwww.encikarman.com%26utm_content%3DAvid_Investors%26utm_campaign%3DWorldwide_English_Experiment_Affinity_TXT%26ADServer%3D40409019936%26ADData%3Dc&nm=17&mb=2&bg=!A0TcyRtGkvY6EAIAAAAgUgAAABkqAOGtjnHcIAelxWEXEEYfm7TJZBdCYDG6GZ9Atop7A6eSH4VjItHG6lDO85kbQiAJhHafZvcFMVeVN6_W603lz7AqBEFYvxe_3K12MLlhSoINM29h3z0HcvTsUmwdc2RM-4hvetxAXDYonfgOLJ_ncErAVmZ005aR99xsxSx5Ww0ybTlR5_67LhJK4pC3mHQ-15hLPq95W176bmalXN9ZGMBFWVaHV5VZlX-08Cy4TIkRF0KbWmur0pa-y-yWmCHyFSJZAd9wnKZdCas7KOMhg0ImTnY-TBBvJLMiD_ceN0rOOSo

Cari adurl dalam kod di atas ( saya dah warnakan warna hijau ). Kod ini link ini yang kita nak sekat dari keluar dari blog kita.

2. Masukkan url ke adsense filter


  • -Pergi ke tempat block iklan adsense yang tertentu
  • -Pilih blog mana yang kita tak mahu iklan adsense tu keluar ( mungkin kita ada banyak blog). Kalau  tak pilih   blog mana satu, iklan yang kita nak sekat ni akan di sekat di semua blog kita.
  • -Copy dan paste kod adurl iklan ke dalam kotak yang di sediakan
  • -Tekan butang 'block urls'. Selepas 30 saat, iklan tersebut akan di sekat dari blog anda.

cara sekat iklan adsense
Untuk iklan imej dan flash, saya masih mencuba kaedah yang lebih senang. Nanti saya kongsikan. Kalau korang rasa cam susah, boleh cuba program seakan-akan adsense iaitu h12 media., ni pun ok gak ( bayaran dalam USD gak ).

Selamat bekerja!


Terima kasih kerana membaca Cara sekat iklan adsense untuk perbaikki CTR. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



6 Komen:

  1. bukan mudah ya. semua perlukan teknik yang betul

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini pilihan jer, kalau tak buat pun tak apa.

      Padam
  2. Emm terima kasih kongsikan..nanti dah ada akaun ads leh la rujuk ini artikel...

    BalasPadam
  3. memang penih bab kod-kod ni..tapi perlu juga belajar.

    BalasPadam