Home » » Tokoh Islam India ajak Rushdie debat

Tokoh Islam India ajak Rushdie debat

Mumbai: Sekumpulan tokoh yang juga anggota Lembaga Undang-Undang Persendirian Muslim Seluruh India (AIMPLB) menjemput penulis The Satanic Verses, Salman Rushdie untuk berdebat mengenai Islam dan Nabi Muhammad SAW.

Tokoh berkenaan yang menyokong diadakan dialog dengan Rushdie mengambil bahagian dalam seminar Maulidur Rasul di sini, kelmarin.
Mereka mengambil kesempatan daripada laporan bahawa Rushdie mahu melawat Mumbai untuk mempromosi filem Midnight's Children berasaskan novelnya.
SALMAN Rushdie berdiri di sebelah poster filem Midnight’s Children yang berasaskan novelnya. - Foto AFP


Seminar berkenaan ditaja oleh pertubuhan Wahdat-e-Islami Hind, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang memprotes terhadap Rushdie dan penulis Bangladesh, Taslima Nasreen.


Terkejut cadang debat

Ramai peserta seminar dikatakan terkejut apabila seorang anggota AIMPLB yang juga peguam berpengalaman, Yusuf Muchala mencadangkan debat itu.

"Tidakkah lebih baik jika kita tidak menentang kunjungannya ke Mumbai sebaliknya kita jemput Rushdie ke sini dan mengadakan soal jawab dengannya.
"Jika dia berani, dia patut menjelaskan kepada kita mengapa dia menulis buku yang menghina (Nabi) itu," katanya.

Yusuf yang mengetuai bahagian perundangan AIMPLB turut merayu penduduk Islam tidak melakukan bantahan ganas terhadap Rushdie.


Sokong cadangan

Cadangan Yusuf disokong profesor undang-undang Universiti Aligarh Muslim, Dr Shakil Samdani yang turut menjadi speaker seminar berkenaan.

"Rushdie wajar mendengar pandangan orang Islam secara baik. Orang Islam juga patut berdebat dengannya dan tidak mengeluarkan ancaman bunuh atau membantah lawatannya ke sini," katanya. - AGENSI


Terima kasih kerana membaca Tokoh Islam India ajak Rushdie debat. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



0 Komen:

Catat Ulasan