Home » » Golf Mk7 simbol teknologi VW

Golf Mk7 simbol teknologi VW

VOLKSWAGEN Golf bukannya jenama asing di pasaran dunia mahu pun di Malaysia. Ketika ini lebih 29 juta Golf telah terjual di di seluruh dunia melalui enam generasi modelnya.
Meneruskan kesinambungan model kesayangan pengeluar kereta dari Jerman ini, generasi ketujuh (Mk7) dengan teknologi Bluemotion telah dilancarkan tahun lalu dan telah memasuki pasaran tempatan baru- baru ini.

Golf Mk7 baharu ini hampir 100 kilogram (kg) lebih ringan berbanding Mk6 tetapi bagi model yang dibawa masuk ke Malaysia terus dari kilang utama VW di Wolfsburg hanya melibatkan pengurangan berat sebanyak 80 kg.
Pengurangan berat ini disumbangkan oleh penggunaan enjin yang lebih kecil (kurang 40 kg), platform baharu iaitu MQB (kurang 37 kg) dan kotak gear (25 kg).

Penggunaan platform MQB, Golf Mk7 memiliki struktur kereta yang lebih rendah, panjang, lebar dan jarak roda bertambah daripada model sebelumnya. Selain itu MQB juga menawarkan kos yang lebih efektif.
Rekaan luarnya juga lebih mengancam dengan corak lampu yang lebih garang, dua garisan menarik di bahagian tepi, lebih aerodinamik dan paling penting banyak perbezaan berbanding Mk6.
Dari segi enjin pula, kereta ini menggunakan enjin baharu iaitu EA211 1.4 TSI dengan kuasa maksimum 140 PS dan kuasa kilas 250 Nm berbanding enjin EA111 twincharged dengan kuasa maksimum 160 PS serta kuasa kilas 240 Nm pada model Mk6.

VW berkata, walaupun kuasa enjin dikurangkan atas faktor kos, Golf Mk7 lebih ringan dan kuasa kilas yang ditingkatkan, maka prestasinya tidak akan menghampakan peminat kereta ini.
Menjenguk ke dalam kabin pula, Golf Mk7 menawarkan ruang yang lebih luas, kerusi yang selesa tetapi sedikit menegak bagi kerusi penumpang dan secara keseluruhannya masih mengekalkan imej rekaan VW.
Perubahan lain dibuat adalah corak permukaan papan pemuka dan skrin sesentuh yang dilengkapi dengan teknologi menyamai telefon pintar yang mampu mengesan pergerakan jari tanpa menyentuhnya.
Ruang kaki dan saiz bonet juga ditambah bagi model baharu ini kesan daripada penggunaan platform MQB.
Penulis berpeluang menguji Golf Mk7 baru-baru ini dengan menempuh perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang melalui jalan kampung berliku lebih dua km di Slim Village.

Ketika melalui selekoh tajam berulang kali, penulis mampu merasai fungsi sistem kestabilan elektronik (ESC) selain dibantu oleh sistem penyerap hentak dalam mengawal imbangan kereta ini.
Memasuki laluan lurus di lebuh raya, kelajuan maksimum yang dicapai adalah 218 km/j dengan mod sport, melebihi maklumat yang diberikan di atas kertas iaitu 212 km/j.
Bagi menjadikan Golf Mk7 antara kereta yang efisien, VW telah melengkapkannya dengan teknologi mula/henti enjin secara automatik apabila pedal brek ditekan sepenuhnya.
Sistem pendingin hawa akan dihentikan apabila kereta berhenti tetapi pengguna jangan risau kerana suhu dalam kabin mampu bertahan dalam tempoh yang agak lama kerana kereta ini menggunakan saiz paip pendingin hawa yang lebih besar.

Sistem mula/henti ini hanya akan berfungsi selepas kira-kira 20 minit kereta bergerak dan selain itu sistem ini juga berfungsi ketika memecut bagi menambah kuasanya.
Dari segi keselamatan, teknologi baharu yang ditampilkan adalah Multi Collision Brake yang akan berfungsi apabila pelanggaran berlaku dengan tayar kenderaan akan dikawal secara elektronik untuk mengekalkan kestabilan kereta daripada terbabas.
Bagi teknologi, gajet dan sistem keselamatan lain yang terdapat di Mk6 telah dikekalkan pada model baharu ini.


Terima kasih kerana membaca Golf Mk7 simbol teknologi VW. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



0 Komen:

Catat Ulasan