Home » , , » Portal kerja sampingan atau part time

Portal kerja sampingan atau part time

Kerja sampingan atau kerja part time. Ramai orang ada kerja part time sama ada buat dari rumah atau pun kat tempat lokasi kerja part time tersebut. Ramai orang yang saya kenal kerja kilang dan kerja sampingan sebagai security di waktu malam.

Walau apapun kerja sampingan yang di buat, asalkan pendapatannya halal, boleh saja iya tidak. Tolak tepi perasaan nak malu-malu kalau buat kerja parttime ni, usaha kita dan kita yang dapat duit daripada kerja yang kita buat. Kalau kita susah, tak ramai yang sudi hulurkan bantuan.

Jadi, kalau hidup kat Bandar-bandar besar seperti di Selangor/ KL / Johor / Penang, kerja part time ni memang menjadi keperluan.

Kerja part time dari rumah


Ada ker kerja yang boleh di buat dari rumah – tak perlu kelaur rumah untuk buat kerja dan dapat pendapatan macam biasa. Jawapan kepada soalan ini ialah ada. Ada kerja sampingan yang korang boleh lakukan dari rumah sahaja – kerja dari rumah kata orang.

Banyak kelebihannya kerja part time dari rumah nih. Antaranya yang best sahaja saya cuba hurai dan kongsikan kat sini:

  • Kerja ikut  masa kita – iya, kita tentukan bila nak buat kerja tersebut. Tak perlu nak terikat dengan masa atau jadual yang orang lain tentukan. Kita tentukan sendiri bila nak buat dan pastikan kita boleh siapkan dalam waktu yang di tetapkan. Menarik kan. Inilah antara kerja sampingan yang menajdi pilihan ramai.
  • Kerja sampingan yang simple – nanti saya bagitahu kat mana nak dapatkan kerja sampingan yang simple sahaja tetapi kerjanya banyak jugak ler – simple tapi banyak. Kalau simple dan sikit tuh, rasanya ramai yang berebutnak buat kan. Yang ni simple tetapi banyak. Ok ler tuh kan, tak nak piker-pikir sangat buat sahaja kerja yang di berikan. Contohnya kerjanya ialah semudah key in data entry sahaja.
  • Bayaran USD – hohoho, bayaran USD nih. Sekarang ni pulak ringgit tengah jauh, terbaik lah kalau buat kerja part time di rumah nih. Tukaran wang asing boleh membantu kita mendapat ringgit yang lebih daripada biasa.


Cara nak mulakan kerja part time ni.


OK, senang sahaja. Saya tak nak baizrkan masa korang, kita terus ke langkah demi langkah:

  • Daftar untuk database kerja part time – kena daftar dulu dengan min kos, kalau tak silap saya rm50 sekali bayar sahaja untuk pengurusan dan nota-nota serta panduan. Saya rasa ni berbaloi walaupun kita kena keluarkan kos untuk dapat panduan buat kerja part time nih.
bekerja dari rumah
Ramai yang suka buat kerja dari rumah tetapi tidak ramai yang suka bertindak untuk dapatkan kerja dari rumah

  • Siapkan profile – yang ni korang kena  tulis dengan lengkap sebab kerja yang akan di beri bergantung kepada profile korang macam mana. Apa kelebihan korang. Profile ni macam resume jugak ler untuk di pilih mana yang sesuai untuk di berikan kerja dari rumah ni. Tidak semua akan dapat satu-satu kerja tersebut. Jadi sila lepas daftar, sila siapkan profile selengkapkan sebab nanti korang kena apply sesuatu kerja tuh dan pihak yang menawarkan kerja akan melihat profile korang.
  • PIlih kerja yang senang – bila dah lengkap profile tuh, korang boleh pilih kerja part time di rumah mana yang korang nak buat. Pilih tak semestinya korang di berikan kerja tersebut. Setelah di tapis, barulah korang akan di berikan kerja yang korang nak tuh. Jadi kat sini profile korang memainkan peranan penting. Siapkan kerja korang dalam waktu  yang di tetapkan dan lepas tuh korang akan terima bayarannya.


Syarat-syarat min kerja part time di rumah


Ada gak syarat-syarata yang perlu di ikuti:

  • Kena ada internet – kerja parttime dari rumah nih kena buat depan pc yang ada capaian internet. Sebab tak perlu keluar rumah, kena ada internet ler untuk terima kerja, siapkan kerja nak terima bayaran.
  • Basic English – korang kena  tahu English jugak ooo. Biasanya kerja yang di suruh buat dalam simple English sahaja. Boleh buat sebab ramai orang boleh buat. Bukannya nak kena tulis macam karangan.

Banyak peluang kerja yang ada di luar sana tetapi bagi saya kerja part time dari rumah ni tidak boleh di lepaskan.


Terima kasih kerana membaca Portal kerja sampingan atau part time. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



2 Komen: