Home » , , , » Cara mudah pasang adsense kat blog - inline ads

Cara mudah pasang adsense kat blog - inline ads

Cara mudah pasang iklan adsense - Iklan adsense memang senang je nak pasang kat blog - seperti jugak iklan-iklan lain. Pemasangan ni penting supaya kita berhati-hati semasa nak setting bagaimana iklan adsense tuh keluar nanti dari segi saiz iklan, warna ( font, background, border ), jenis tulisan, iklan text atau/dan imej dan juga lokasi iklan adsense. Di dalam blogspot, butang-butang telah di sediakan - kita hanya klik-klik untuk set dan install adsense kat blog ( tidak termasuk cara ke 3 untuk pasang adsense kat boleh - ini tricky skit tapi tak susah mana ). Sebelum ni saya dah kongsi cara pertama pasang adsense kat blog menggunakan kaedah adsense gajet ( terdapat 3 cara kesemuanya untuk pasang adsense kat blog ). Ingat ya, jangan klik iklan sendiri.

Install kod adsense dengan cara inline ads


Cara inline ads ni merupakan cara kedua yang saya nak kongsikan untuk pasang adsense kat blog ( untuk blogspot ). Cara ni mudah - hanya beberapa step sahaja tetapi ada juga keburukannya di sebabkan terhad kepada lokasi tertentu sahaja.

Langkah demi langkah pasang adsense cara inline ads:

1. Dashboard > Layout > Edit ( seperti dalam imej di bawah:- )




2. Selepas klik ' Edit ', tanda pada ' Show Ads Between Post ' ( kalau tak nak guna cara ni, jangan tanda ). Lepas tuh kita pilih setting untuk iklan kita seperti di bawah:

Show after every 1 posts
Adsense akan keluar di homepage ( muka depan blog ) selepas posts pertama. Kalau kita set  katakan 3 post kat homepage blog, adsense akan keluar di bawah post pertama ( antara post pertama dan kedua ). Bijak kan, kita cuba setkan supaya adsense yang keluar nampak seperti satu post baru.





Format
Yang ni saiz dan jenis iklan. Ada banyak saiz iklan mengikut kesesuaian blog, tetapi biasanya google cadangkan kita guna saiz 300x250, 336x280, 728x90 dan 160x600. Dalam kes inline ads ni,  saiz yang paling sesuai ( mengikut pendapat saya ialah 300x250 atau 336x280 ).

Colors
Ini untuk set warna iklan adsense - border, background, text, title dan url. Saya cadangkan :
border/background - sama warna dengan background post
text/url - warna sama  dengan warna post
title - warna sana dengan title post
Tip power adsense yang lain saya pernah kongsikan sebelum ini.

Itu sahaja untuk perkongsian kali ini. Harap kita sama-sama dapat meningkatkan pendapatan adsense pada bulan ni dan bulan-bulan seterusnya.

*h12 Media - kalau tak ada akaun adsense, guna h12 media ok gak.

Hari ni rilek skit - dah tahu apa nak buat.




Terima kasih kerana membaca Cara mudah pasang adsense kat blog - inline ads. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



5 Komen:

  1. Bagus buat duit dengan adsense ini bro arman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro dah ada blog adsense kan... camne tuh. bagus kan?

      Padam
  2. Menarik ni. TQ for the info. Sebelum ni Sya tak tahu cane nak pasang kod adsense. Sekarang ni tak buat pun lagi adsense. Next projek maybe :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. adsense ni mmg saya rekemen kan cuba.

      google.com/adsense

      Padam
  3. terima kasih atas informasi.. Dah ada adsense tapi belum masukkkan kat blog. Letak kat youtube jer

    BalasPadam