Home » » Kos Perlu Bila Nak Masuk Rumah Baru

Kos Perlu Bila Nak Masuk Rumah Baru

Setiap orang ingin memilikki rumah. Harga rumah sekarang yang mahal dan tidak sesuai dengan pendapatan pekerja makin merumitkan keadaan untuk memilikki rumah sendiri apatah lagi jika hendak membuat dalam pelaburan hartanah.

Seteleh mencari-cari hartanah yang sesuai dengan anda, dan setelah selesai urusan peguam hartanah dan akhirnya anda menerika kunci dari pemaju. Jangan happy dulu sebab di sini bermulalah apa sahaja yang berlaku ke atas rumah tersebut adalah tangungjawab anda. Mungkin pemaju memberikan tempoh sehingga setahun setengah untuk menerima sebarang komen untuk menambahbaik rumah tersebut. Selepas tempoh tersebut, terdapat kos yang anda kena sediakan untuk menjaga rumah anda.



Kos untuk masuk rumah baru


Kos ini sekali sekala akan hadir, bukan setiap hari atau setiap bulan. Kos ini perlu di masukkan ke dalam bajet anda bila sudah menerima kunci rumah. Jangan hanya ambil kira kos untuk membayar pinjaman rumah sahaja.

panduan memasukki rumah baru


kos lampu/kipas - ini banyak jua bergantung kepada keluasan rumah anda. Saya anggarkan dalam rm2k. Ini termasuklah untuk membeli lampu-lampu di dalam rumah anda. Lampu ruang tamu tuh mahal sikit, dalam rm400. Selain itu kipas perlu di beli dan di pasang dengan kos-kos tertentu.

ekon / water heater - ini pun perlu di ambil kira jika hendakkan keselesaan. Kalau dah masuk rumah baru nak pasang, berabuk nanti rumah. Pasang sebelum masuk rumah lagi sesuai.

gril untuk keselamatan - yang ni sangat penting kalau anda hidup di bandar. Rumah mesti ada gril. Kat kawasan bandar ni ramai pencuri berbanding kat kampung. Gril kena pasang keliling rumah. Anggaran kos dalam rm5k.

bayaran security - ada tempah yang ada security hasil inisiatif persatuan penduduk sendiri. Bagus gak tu tetapi kosnya setiap bulan kena lah bayar. Saya anggarkan dalam rm50.

renovation - yang ni major sikit sebab kena guna duit lagi banyak. Mungkin nak tambah dapur bagi besar sikit, nak buat kitchen kabinet dan juga nak tambah awning.

Jadi kos-kos seperti ini anda kena masukkan ke dalam bajet anda apabila membeli rumah supaya kehidupan anda akan lebih selesa.




Terima kasih kerana membaca Kos Perlu Bila Nak Masuk Rumah Baru. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



0 Komen:

Catat Ulasan