Home » , , , » Harga runtuh Honda Jazz, RM74,800

Harga runtuh Honda Jazz, RM74,800

Honda Malaysia Sdn Bhd semalam melancarkan Honda Jazz enjin petrol pemasangan tempatan (CKD) yang ditawarkan pada harga kira-kira RM25,000 lebih rendah berbanding model import sepenuhnya (CBU) yang ditawarkannya sebelum ini. Honda Jazz CKD itu ditawarkannya pada harga atas jalan RM74,800 seunit berbanding hampir RM100,000 bagi model CBU sebelumnya. Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif Honda Malaysia, Yoichiro Ueno, berkata Jazz enjin petrol CKD itu adalah model pertama dalam sejarah Honda Malaysia sejak ia ditubuhkan pada 2000, dijual pada harga di bawah RM75,000, sekali gus dijangka mampu menarik minat pasaran yang lebih meluas termasuk graduan dan eksekutif muda.



Tingkat daya saing

Beliau berkata, pengeluaran model Jazz enjin petrol CKD itu sejajar dengan hala tuju global Honda untuk meningkatkan tahap daya saing kos bagi menawarkan produk berjenama tinggi yang bernilai pada harga mampu milik.

Kami menyasarkan untuk menjual kira-kira 500 unit model ini sebulan, katanya kepada pemberita pada majlis pelancarannya di Petaling Jaya, semalam. Yang hadir sama ialah Presiden dan Ketua Pegawai Operasi Honda Malaysia, Roslan Abdullah.

Honda Jazz pertama kali diperkenalkan di negara ini pada Ogos 2008 dalam dua Gred iaitu S yang ditawarkan pada harga RM104,800 dan V (RM109,800).
Pada April 2011, Honda Malaysia memperkenalkan model itu yang dipertingkatkan iaitu Jazz Gred V dengan penampilan berciri sport pada harga RM109,800.

Jazz Gred V kemudian digantikan dengan Jazz Grade S pada Ogos 2012 yang menyaksikan penurunan harga atas jalannya kepada RM99,800.

Ueno berkata, Jazz enjin petrol CKD itu adalah varian Jazz kedua yang dipasang di negara ini selepas Jazz Hybrid yang dilancarkan November tahun lalu yang kini dijual pada harga atas jalan RM89,900.

Beliau berkata, pengeluaran Jazz enjin petrol CKD itu adalah hasil penubuhan sebuah pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) baru awal tahun ini di kilang pemasangan Honda Malaysia di Pegoh, Melaka yang mengkhusus untuk menyesuaikan reka bentuk alat ganti tempatan.

Spesifikasi sama model CBU

Dengan sokongan pusat R&D baru itu, kami secara beransur akan meningkatkan kandungan tempatan bagi kereta yang kami keluarkan, katanya.

Ueno berkata, kandungan tempatan bagi kenderaan CKD Honda di Malaysia ini ketika ini ialah antara 30 hingga 40 peratus dan pihaknya merancang untuk meningkatkannya dari semasa ke semasa.

Beliau berkata, Jazz enjin petrol CKD itu menawarkan ciri serta spesifikasi sama seperti yang ditawarkan model CBU dari Thailand sebelum ini dan akan membantu memacu sasaran Honda Malaysia untuk menjual 64,000 unit kenderaan tahun ini.

Dengan 64 pengedar Honda di bandar raya utama dan bandar kecil, kami yakin mampu mencatatkan jualan yang tinggi dan pelanggan juga akan disokong dengan bertambahnya rangkaian pusat 3S (jualan, servis dan alat ganti) dan 4S kami, katanya.

Jazz enjin petrol CKD itu didatangkan dalam empat warna iaitu putih, metalik perak, metalik perang dan hitam


Terima kasih kerana membaca Harga runtuh Honda Jazz, RM74,800. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



1 Komen:

  1. jazz! ak still suka dengan design barunya walaupun ramai kata kurang cun.. papepun harap penurunan harga ni tak tambah jem jalan..hehe

    BalasPadam