Home » » Cara senang hantar sitemap ke Google

Cara senang hantar sitemap ke Google

Sitemap sitemap sitemap. Sekarang ni dah macam gila skit bab2 camni sbb sminggu dua ni aku asyik surf pasal benda2 cam ni dan aku akan kongsikan apa yang aku jumpa dengan korang di sertakan pengalaman aku sekali apabila aku dah cuba. Jadi korang boleh ikut jer le mana-mana yang korang rasa perlu korang buat. Sebelum ni aku ada post pasa 8 Teknik SEO yang boleh di praktikkan dan juga mengenai 5 cara senang buat keyword research, kali ni aku nak tulis pasal cara hantar sitemap ke Goole pula. Cara hanyat ke Bing dan Yahoo mungkin entri lepas ni. Cara dah ada dan aku dah try, senang jer wehh.. sebelum ni blog aku nih tak keluar kat Bing eh.. yillek. Masa aku tulis entri ni pun aku belum periksa lagi, blog ni telah di index oleh Bing ke tak sebab baru 2 hari aku hantar ke Bing, Yahoo dan Google.

Cara hantar sitemap ke Google.com

1. Go To Google Webmaster ( pastikan korang dah login ke akan google korang )

2. Anda akan melihat senarai semua blog yang anda buat di blogger. Pilih blog utama anda

3. Anda kini di halaman Dashboard di mana anda boleh melihat laporan yang berkaitan dengan Crawl Errors, Search Queries dan Sitemaps.

4. Klik More » Link hanya sebelah kana Sitemaps tu.

5. Ke arah sebelah kanan atas, klik butang ADD / TEST SITEMAP ( Butang merah tu )

6. Dalam paste kosong kosong sitemap pertama anda dan kemudian klik "Submit Sitemap".

Korang periksa blog korang total post dah berapa kemudian ikut pilih langkat kat bawah ni:
 
 

Untuk blog kurang 500 post
Korang copy dan paste sitemap bawah nih ke dalam ruang kosong dalam imej kat atas.
atom.xml?redirect=false&start-index=1&max-results=500

Untuk blog kurang 1000 post
atom.xml?redirect=false&start-index=1&max-results=500

atom.xml?redirect=false&start-index=501&max-results=500

Untuk blog kurang 1500 post
atom.xml?redirect=false&start-index=1&max-results=500

atom.xml?redirect=false&start-index=501&max-results=500

atom.xml?redirect=false&start-index=1001&max-results=500
Ulangi langkah ini untuk baki Sitemap sehingga semua habis di hantar. Kalau tengok kat sitemap atas, kita kena sekali hantar sebanyak 500 post sahaja.

7. Google akan ambil masa lebih kurang 3 hari ( biasa sehari dah index ) untuk index sitemap yang di hantar tadi.


( Klik imej untuk besarkan )

Jadi korang dah siap hantar ke google dengan cara yang senang je, tapi aku rasa masih ramai lagi yang belum hantar sitemap ke Bing dan Yahoo kan terutama yang guna blogspot. Nanti aku kongsi entri seterusnya pasal cara hantar sitemap ke Bing dan Yahoo! Bila blog korang dah di index oleh Google, Bing dan Yahoo, potensi trafik ke blog korang akan meningkat di tambah lagi korang applykan Teknik SEO Terkini, korang pasti boleh buat duit dengan Program Affiliatte Ala Clickbank.


Terima kasih kerana membaca Cara senang hantar sitemap ke Google. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



4 Komen:

  1. sitemap ni bagus untuk robot crawler..

    BalasPadam
  2. mesti bro terror bab2 ni kan

    BalasPadam
  3. baru je setting satu blog. baru nak berjinak-jinak. di blog ni banyak share tentang seo.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terbaik bro, fokus dgn niche ter.

      Padam