Home » » 8 Tips SEO Yang Boleh Di gunakan Hari Ni Jugak

8 Tips SEO Yang Boleh Di gunakan Hari Ni Jugak

Bila korang nak mula belajar mengenai SEO, mesti korang rasa cam susah kan, tapi sebenarnya tidak. Tidak semua SEO susah nak buat. Ada yang senang dan orang buat sekarang ni jugak ataupun hari ni jugak. Tak percaya, cuba teruskan bacaan kat bawah ni dan jumpa betapa senangnya sesetangah strategi SEO.

Cara Nak Bagi Enjin Carian Index Blog

Langkah pertama untuk promote blog korang dalam enjin carian ialah buat supaya blog korang di index oleh enjin carian tersebut. Ini adalah cara enjin carian untuk tengok kanduangan blog korang dan di masukkan ke dalam keputusan carian. Macam nil ah, kalau blog korang tiada dalam enjin carian, macam mana dia nak ambil maklumat dalam blog korang tersebut, tak kenal maka tak cinta le ni kan. Untuk melaksanakan perkara, tak susah, serius tak susah – daftar  dan tambahkan blog korang ke Bing Webmaster Tools ( Bing penting jugak sekarang, bukan hanya google ooo … )





and Google Webmaster Tools
, dan guna alat seperti  Simple Sitemap
untuk buat sitemap blog korang. Seterusnya hantar sitemap blog korang ke webmaster tools iaitu Bing atau Yahoo dan Google.Bawah ni aku dah sediakan tutorial untuk rujukan korang dan aku akan tambah lagi cara hantar sitemap ke Bing atau Yahoo pula.

* Cara hantar sitemap ke Google.
* Cara hantar blogger sitemap ke Bing dan Yahoo

Gunakan Media Sosial


Hari ini, enjin carian semakin bijak dalam mencari perkataan yang releven dengan apa yang di cari oleh pengguna, dan media social adalah cara paling berkesan untuk untuk mencapai benda nih. Enjin carian akan mengindex komuniti, kumpulan, dan lain2. Contohnya, bila korang berhubung dengan kawan di Google+, kandungan online korang akan di jumpai bersama dengan kanduangan kawan korang tersebut. Maknanya, berhubung dengan kawan dalam media social bukan hanya menjadi kawan – Ini juga perkara yang bijak dalam SEO blog korang.

Perbaikki Pagination Blog


Pigination yang bagus buat blog korang menarik dan mesra visitor ( contohnya kurangkan kandungan di muka depan ( home ) blog. Ini sangat berguna dalam enjin carian. Jika kandungan blog di capai, ini memudahkan enjin carian untuk masuk ke dalam kandungan tersebut. Cara mudah nak update pagination untuk wordpress ialah dengan menggunakan plugin seperti  WP-Paginate or Simple Pagination.


Pasang “ Link Berkaitan “


Tengok kebanyakkan blog hari ni, korang akan jumpa link ke kanduangan lama pada akhir entri kan dengan menggunakan headlines seperti “ Kandungan Berkaitan “ atau “ Entri Yang Lain “. Ini bukan hanya mengarahkan visitor baca mendalam lagi mengenai sesuatu kandungan, tetapi juga menambahkan nilai kepada entri yang lama-lama. Ini akan menyumbang kepada PageRank di kalangan blog korang. Untuk membuat Link Berkaitan dalam blog korang, boleh gunakan plugin seperti  Yet Another Related Posts Plugin,  NRelate dan Linkwithin.

Gunakan Kategori Dalam Blog


Kategori / Label dalam blog bukan hanya untuk alat untuk menyusun kandungan  untuk visitor korang – Kategori juga adalah sumber kepada memperbaikki keputusan carian oleh enjin carian. Page Kategori untuk topic tertentu di hantar ke enjin carian ialah mesej untuk menyatakan bahawa kandungan dalam kategori itu adalah berkaitan antara satu sama lain. Untuk buat kategori dalam blog korang, hadkan kepada hanya 15-20 kategori atau kurang, and entri baru masukkan dalam satu kategori sahaja.

*Cara gunakan label / kategori untuk blog

Guna SEO Plugin


Pasangkan plugin seperti All-in-One SEO Pack


 or Wordpress SEO by Yoast


kepada blog wordpress, dan ini telah mencipta cara untuk mempelbagaikan tajuk entri untuk menarik enjin carian. Selain daripada tajuk entri, korang juga tuliskan tajuk satu lagi ( sama dgn tajuk utama pun ok ) dalam post. Ini akan membuatkan perkataan power di guanakan dalam dua tempat iaitu dalam tajuk dan post dan boleh memaksimakan peluang  untuk di kesan oleh enjin carian.

Gunakan Keywords Power

Tak perlu jadi SEO specialist untuk cari keyword power, hanya gunakan Google’s Keyword Tool. Untuk uji perkataan atau frasa yang akan di gunakan dalam post, dan ubahkan ,mengikut result dari keyword tool tadi. Fokuskan ke keyword yang rendah persaigan dan carian bulanan yang tinggi untuk memungkin kejayaan.Korang juga boleh gunakan 5 cara terbaik untuk buat keyword research dalam entri ini.

Buatkan Blog Korang Senang Nak Kongsi


Bila visitor kongsikan kandungan blog korang, mereka seperti  pemasaran referral, promosi kandungan blog korang dalam media social seperti Facebook, Twitter & Pinterest dan juga kepada visitor baru. Ini akan menaikkan trafik blog, dan juga akan memberi faedah kepada SEO. Lebih banyak kandungan blog di kongsi, lebih tinggi peluang untuk merebak kanduangan tersebut. Lebih jauh merebak, lebih cepat enjin carian akan index. Terima kasih kepada butang perkongsian seperti
ShareThis


Shareaholic,


dan AddThis,


kerana memudahkan visitor berkongsi kandungan blog korang dengan yang lain.

Kesimpulan


Seperti yang korang baca dalam entri ni, untuk melaksanakan SEO ialah seperti satu strategi dan juga yang lebih penting, bila nak mulakan. Jangan tunggu untuk memudahkan enjin carian index blog korang dan memberikan trafik yang tinggi – Mulakan cuba tips ini hari ni.

* Jangan lupa untuk daftar jomniaga secara percuma lepas ni.


Terima kasih kerana membaca 8 Tips SEO Yang Boleh Di gunakan Hari Ni Jugak. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



12 Komen:

  1. terima kasih untuk tips ni bro. memang boleh diaplikasikan.

    p/s:by the way aku ada review blog saudara menggunakan Alexa.Com.

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://www.alexa.com/reviews/encikarman.blogspot.com

      Padam
    2. tq bro, aku baru buka tadi dan tq atas review ni. Mana2 yg patut akan di gunakan sebagai panduan utk menseokan lagi blog ni.

      Padam
  2. aduh, pening juga bab gini ni..banyak kena belajar lagi

    BalasPadam
  3. banyak lagi den tak buat.. senang cerita, den hanya promote blog melalui social media dan komen.. tak hebat dalam seo.. hehehe

    BalasPadam
  4. aku pun biasa jer, tahu2 skit tapi malas nak buat... hehehe

    BalasPadam
  5. Terima kasih maklumat mengenai kategori dalam blog. Tips yang sama pernah dibaca tetapi diabaikan. InsyaAllah akan usahakan.

    BalasPadam
  6. Buat satu satu. Yang paling penting, kene cuba sendiri. So, nanti dapat la tahu mane yang kurang mane yang lebih. So boleh adjust.

    BalasPadam
  7. betul tuh, abg Joe banyak ilmu tuh, nampak blog steady jer.

    BalasPadam
  8. tumpukan pada yang lebih penting. Itu aje tips dari aku. hoho..

    BalasPadam