Apa itu adwords?

Pemasaran adwords. Pernah dengar tak  buat marketing dengan adwords? Ada yang pernah dengar daa ada yang belum pernah dengar pasal adwords ni. Adwords ni konsepnya senang sahaja – pemasaran melalui enjin carian google.

Adwords ni adalah sejenis teknik pemasaran online melalui enjin carian google dan berbayar. Maknanya kita kena bayar kat google supaya blog kita ada di bahagian iklan dalam carian google.

Bahagian iklan ni berada di atas, tepi dan bawah hasil carian google. Iklan adwords ni akan muncul pada kumpulan sasaran tertentu bergantung kepada keywords yang di cari. Keliru tak? Takpe baca seterusnya maklumat lanjut pasal pemasaran adwords ni.

Fakta pemasaran adwords


Tidak semua produk sesuai dengan adwords di sebabkan kos yang di kenakan untuk melanggan pemasaran adwords nih. Paling sesuai ialah program affiliate bermusim seperti produk-produk kerjaya.

tutorial adwords
Apa itu adwords



Pemasaran adwords ni memang berkesan kerana mendapat sokongan google. Maknanya di sebabkan ini ialah produk google, jadi jangan risau tentang nak beriklan dengan google kerana google selalu bagi yang terbaik untuk pelanggannya.

  • Cara buka akaun adwords – senang sahaja nak buka akaun adwords. Pergi ke login adwords, daftar secara percuma sahaja yer untuk dapatkan akaun google adwords nih. Cara nak buka akaun adwords ni pun senang sahaja, semua orang boleh buka sebab tiada syarat ketat untuk mendapatkan akaun adwords untuk pemasaran internet.
  • Cara setting iklan dalam adwords – iklan dalam pemasaran adwords kita kena setting sendiri, senang je nak setting sebab google sentiasa bagi yang terbaik untuk pelanggannya. Pilih keywords yang sesuai dan jangan lupa, letakkan sekali no telefon supaya senang di hubungi oleh bakal pelanggan produk yang di promosikan melalui pemasaran adwords itu tadi. Maklumat lanjut boleh di perolehi di cara setting adwords dengan kos murah yang telah ramai di perolehi oleh pakar-pakar affiliate bermusim di Malaysia.
  • Kos pemasaran adwords – kos pemasaran adwords ni bergantung kepada kita sendiri nak letak harga berapa tetapi berbaloi sebab kita hanya di caj apabila ada klik terhadap blog yang kita promosikan sahaja. Jika orang tak klik, kita takakan di caj. Biasanya yang klik tuh ialah kumpulan sasaran kita jadi kemungkinan belian akan di buat adalah tinggi. Sebagai perbandingan kos dengan jumlah jualan, boleh di katakankos rm300 boleh dapat jualan rm5000. Ini anggaran sahaja supaya korang boleh Nampak nisbah kos dengan jumlah jualan produk.


Pemasaran adwords ni sangat berkesan tetapi kita kena tahu guna supaya kita boleh kawal kosnya. Kita boleh set bila ikla kita nak aktif dan sebaliknya – macam nil ah cara kita nak control kos. Sebab tu saya katakana pemasaran adwords ni sesuai untuk affiliate bermusim.


Terima kasih kerana membaca Apa itu adwords?. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



6 Komen:

  1. Nice sharing, sejujurnya selepas baca entry ni baru elih tau apa itu adswords..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kunjungi lagi ya, nanti ada lagi info yg rare cam nih

      Padam
  2. owh..baru gua tahu bro..terima kasih..atas info yang berguna nie..huhuhu

    BalasPadam
  3. lumayan tu jika kos rm300, jualan rm5000

    BalasPadam
  4. nampak mudah, tapi kena usaha keras jugak tuh

    BalasPadam